سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سه ویژگی در هر که باشد ایمانش به کمال رسد : خرد، بردباری و دانش . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :0
بازدید دیروز :4
کل بازدید :24518
تعداد کل یاداشته ها : 33
103/2/5
6:10 ص

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گاهی حتی بدون اینکه فکر کنیم دروغ می‌گوییم و خودمان نیز نمی‌دانیم که چرا الان و در رابطه با موضوعی دروغ گفتیم! چرا دروغ یکی از عادت های روزمره ی همه‌ی ما شده است؟ آیا برای رسیدن به هدف خاصی دروغ می‌گوییم یا نه؟ آیا بدون دروغ هم می‌توان زندگی کرد؟ آیا تاکنون فکر کرده اید که دروغ چیست و چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟

اگر به افرادی که در اطرافتان هستند خوب توجه کنید، درخواهید یافت که بسیاری از آنها در طول روز دروغهای فراوانی می گویند. در واقع این مسئله گویای این است که تقریبا همه افراد در این سیاره خاکی به شیوه های متفاوتی در زندگی دروغ می گویند. آنها بر این باورند که غالب شدن شرایطی در آن لحظه افراد را وادار به دروغگویی می نماید. در بسیاری از موارد، افراد برای حفظ علایق شخصی خود دروغ می گویند. اما افرادی هم هستند که برای گول زدن دیگران دروغ می گویند. گروه دیگری از افراد نیز به دروغگویی معتاد شده اند. خیلی ها هم به این دلیل دروغ می گویند که از هر گونه مورد انتقاد قرار گرفتن در اجتماع دور باشند. اما بطورکلی می توان اینگونه نتیجه گیری کرد که :


کسی که سخنانش نه راست است و نه دروغ "فیلسوف" است.

کسی که راست و دروغ برای او یکی است، "
چاپلوس
" است.

کسی که پول می گیرد تا دروغ بگوید، "
دلال
" است.

کسی که دروغ می گوید تا پول بگیرد، "
گدا
" است.

کسی که پول می گیرد تا راست و دروغ را تشخیص دهد، "
قاضی
" است.

کسی که پول می گیرد تا راست و دروغ را بهتر نمایان سازد، "
وکیل
" است.

کسی که با دروغ غریبه است و جز راست چیزی نمی گوید، "
بچه
" است.

کسی که به خودش هم دروغ می گوید، "
متکبر
" است.

کسی که حتی دروغ خودش را باور می کند، "
ابله
" است.

کسی که سخنان دروغش شیرینست، "
شاعر
" است.

کسی که علیرغم میل باطنی خود دروغ می گوید، "
همسر
" است.

کسی که اصلا دروغ نمی گوید، "
مرده
" است.

کسی که دروغ می گوید و قسم هم می خورد، "
بازاری
" است.

کسی که دروغ می گوید و خودش هم نمی فهمد، "
پرحرف
" است.

کسی که دروغ گفتنش را مصلحت آمیز عنوان می کند، "
خوش خیال
" است.

کسی که مردم سخنان دروغ او را در برخی مواقع راست می پندارند، "
سیاستمدار
" است.

کسی که مردم سخنان راست او را دروغ می پندارند و به او می خندند، "
دیوانه
" است.

 


92/8/29::: 11:42 ص
نظر()
  
  
دانش آموزی که برای پیشبرد اهداف خود زحمت می کشد و تلاش بسیار می کند، انتظار دارد که در پایان مورد بازخورد مناسب قرار گیرد و در ازای زحمتی که کشیده است، از نتایج زحمت خود بهره مند شود.
حال اگر به دلایلی این مورد صورت نپذیرد، دانش آموز منفعل شده و دیگر تلاشی از خود نشان نمی دهد و این بدترین حالتی است که ممکن است، به سراغ دانش آموز بیاید.
به طورکلی کودکی که شب تا دیروقت درس خوانده اســت، وقتی در ازای تلاش خود نمره مطلوب کسب نکند، ممکن است برای خود راهی جز گوشه گیری و انزوا نیابد.
درماندگی آموخته شده در حال حاضر به عنوان بیماری مزمن درآمده و دانش آموزان و دانشجویان را حیران و سرگردان کرده است. برای دستیابی به شناخت این گسست که یأس، بدبینی و بی اعتمادی عمومی را در پی داشته است، هر انسان فرهیخته و فرهنگ دوست را به فکر و چاره جویی وامی دارد.
این گزارش تلاش دارد که به بررسی مفهوم درماندگی آموخته شده در میان دانش آموزان بپردازد و این پدیده را از منظر و دیدگاه صاحبنظران و محققان کالبدشکافی کند.
? مفهوم درماندگی آموخته شده چیست؟
مفهوم درماندگی آموخته شده (Learned helplesseness) تا حدودی توسط پژوهشگران به تصویر کشیده شده است. این مفهوم معرف منفی ترین حالت درک از خود است.
درماندگی آموخته شده در حوزه تعلیم و تربیت به یادگیرندگانی اشاره می کند که کوشش را با پیشرفت مرتبط نمی دانند. آنها یادگیرندگانی هستند که فکر می کنند هر کاری انجام دهند به موفقیت دست نمی یابند.
این موضوع که پیامدهای رفتار مستقل از رفتار فرد هستند، ابتدا توسط مارتین سلیگمن مورد پژوهش قرار گرفت.
سلیگمن مفهوم درماندگی آموخته شده را به عنوان حالت ویژه ای که اغلب در نتیجه اعتقاد فرد مبنی بر اینکه رویدادها در کنترل او نیستند در او ایجاد می شود، تعریف کرد.
به سخن دیگر، بعد از یک رشته تجربه که در آن پاسخ های فرد در نتیجه رفتار او تغییر نمی کند، می آموزد که رفتار و نتیجه رفتار او از یکدیگر مستقل هستند. در آزمایش های اولیه مربوط به درماندگی آموخته شده سگ هایی که در معرض ضربه برقی (شوک الکتریکی) غیرقابل اجتناب قرار گرفته بودند، آموختند که هیچ یک از پاسخ های آنها، از جمله دم تکان دادن، پارس کردن، راه رفتن، پریدن و جز اینها سبب قطع شوک نمی شود.
بعد وقتی که این سگ ها در موقعیتی قرار داده شدند که در آن انداختن یک مانع باعث قطع شوک می شد، سگ ها ابتدا کمی به این طرف و آن طرف راه رفتند و بعد دراز کشیدند و به طور منفعل، خود را تسلیم شوک کردند. به بیان دیگر حیوانات پس از تجربه صدمه کنترل ناپذیر، انگیزه پاسخ دادن را از دست دادند و جای آن را افسردگی و اضطراب گرفت.
افزون بر این حتی اگر یکی از پاسخ ها در رفع مشکل موفقیت آمیز بود، حیوان در یادگیری اینکه آن پاسخ مؤثر است ناتوان بود. پژوهش های بعدی با انسان ها، یافته های آزمایش بالا را مورد تأیید قرار داد.
پژوهش های دیگری در این زمینه به تأثیر ناکامی بر رفتار یک اردک ماهی می پردازد. یک اردک ماهی را در آکواریومی قرار دادند که تعداد زیادی ماهی کپور در اطراف آن شناور بودند. وقتی اردک ماهی به وفور ذخیره غذایی در اطراف خود عادت کرد، میان او و ماهی های دیگر یک دیوار شیشه ای قرار دادند. وقتی اردک ماهی گرسنه شد سعی کرد خود را به ماهی های کپور برساند ولی مدام سرش به دیوار شیشه ای برخورد می کرد. در وهله نخست نیاز او به غذا شدت یافت و اردک ماهی سخت تر از پیش تلاش کرد به ماهی های کپور دست یابد ولی بالاخره، شکست مکرر در وصول به هدف به اندازه کافی موجب ناکامی او شد به طوری که دیگر برای خوردن ماهی ها کوشش نکرد. در واقع وقتی دیواره شیشه ای را برداشتند و ماهی های کپور دوباره در اطراف اردک ماهی شروع به شنا کردند، دیگر هیچ فعالیت هدف نگری از طرف اردک ماهی صورت نگرفت. بالاخره، اردک ماهی درحالی که در میان وفور خوراکی قرار داشت از شدت گرسنگی جان سپرد.
تحقیقات فوق بیانگر برخی رفتارهای آسیب زای آموزشی – پرورشی است که در محیط های آموزشی رخ می دهند. آگاهی یافتن از نتایج این تحقیقات امکان بازنگری رفتارهای آموزشی و اصلاح آنها را فراهم می آورد.
? نتیجه گیری
اگر دانش آموز به این باور برسد که هیچ کاری از دستش برنمی آید تا موقعیت ناگوارش را تغییر دهد، حالت او را درماندگی آموخته شده، می نامند. می توان وضع را این گونه توصیف کرد که شخص واقعاً ممکن است که در یک موقعیت ناراحت کننده قرار داشته و هیچ عملی از او نتوانسته است موقعیت او را تغییر دهد. در نتیجه از تلاش بازمانده و به این باور رسیده است که هیچ کاری از من ساخته نیست.
در چنین فرآیندی، دانش آموز اطمینان خود را از دست می دهد و به ناتوانی خود، اذعان می کند، و توان حرکت و خلاقیت از فرد سلب و او به موجودی بی تحرک، خنثی و فاقد معیار تبدیل می شود. اما اگر شرایط تغییر کند و شخص بتواند با انجام رفتاری موقعیت ناگوارش را تغییر دهد، این باور که کاری از او ساخته نیست باور غلطی خواهد بود. اگر شخص این باور غلط را تعمیم دهد و به این نتیجه برسد که مهارت های لازم برای حل کردن مسائل زندگی را ندارد، ممکن است به افسردگی (depression) مبتلا شود این باور که شخص درمانده است، در صورتی که واقعاً درمانده نیست نشان دهنده همان چیزی است که «نورمن» استاد روان شناسی آن را رابطه ظاهری نه واقعی و «بندورا» آن را خود ناکارآمد تصور می نامد.

92/8/29::: 10:42 ص
نظر()
  
  
1. در هر شرایطی آرامش خانواده را حفظ کنید.2. سعی کنید غیر از روابط خانوادگی، دوست، همکار، همکلاسی، مشاور و حامی برای یکدیگر باشید.3. بیماری، درد یا ناراحتی خود را پنهان نکنید.4. روز را با دعای کوتاه شروع کنید.5. القاب خوب و جدید برای یکدیگر انتخاب کنید.6. حدافل هفته ای یک بار تمام اعضای خانواده به مناسبتی دور هم جمع شده، دستان یکدیگر را بگیرد و تک تک با صدای بلند برای همدیگر دعا کنید.7. افسانه ها و داستان های کهن سرزمین مادرتان را با یکدیگر بخوانید و یا برای هم تعریف کنید.8. حداقل هر سه ماه یکبار مهمان عزیز خانه خود باشید.9. ماجراهای دوران کودکی خود را برای فرزندانتان تعریف کنید.10. حداقل یک وعده غذای روزانه را در کنار یکدیگر باشید.11. حداقل هر 2 ماه یک بار یک فیلم با اعضای خانواده ببینید.12. کمک های اولیه را یاد بگیرد تا در شرایط ضروری بتوانید جان فردی از خانواده خود را نجات دهید.13. خیلی ها صمیمیت را با بی ادبی اشتباه می گیرند. فراموش نکنید هر چه باهم صمیمانه و دوستانه تر باشید احترام یکدیگر را بیشتر دارید.14. همیشه یکدیگر را به خوردن غذاهای سالم و خام تشویق کنید.15. یکدیگر را همان گونه که هستید با تمام ویژگی های جسمانی و روانی بپذیرید.16. همه اعضای خانواده نحوه درست استفاده از اینترنت را یاد بگیرید.17. تمام اعضای خانواده را تحت پوشش بیمه درمانی و بیمه عمر قرار دهید.18. سنجش بینایی و شنوایی را بطور منظم انجام دهید.19. هرگز یکدیگر را تهدید نکنید.20. به دنبال کشف نهفته در بین خانواده باشید.21. روز مادر وپدر را با زیبایی هرچه تمامتر جشن بگیرید.22. نسبت به همسایه ها مهربان باشید و حقوق آنها را رعایت کنید.23. حداقل سالی یکبار با اعضای خانواده به زادگاه پدری و مادر خود بروید.24. وقتی بزرگی وارد خانه میشود جلوی او بلند شوید و این عمل را به اعضای خانواده یاد بدهید.25. به مناسبت های مختلف دسته جمعی به فروشگاه های خیریه بروید و از آنجا خرید کنید.26. سعی کنید هدایای خود را با خانواده سهیم شوید.27. هرچندوقت یکبار آلبوم خانوادگیتان را نگاه کنید.28. هرگز از نقاط ضعف یکدیگر استفاده نکنید.29. درباره باورها و عقاید مذهبی خود با یکدیگر گفت و گو کنید.30. به یکدیگر کتاب هدیه بدهید.31. به تیم های ورزشی مورد علاقه یکدیگر احترام بگذارید.32. در بازی های خانوادگی تقلب نکنید.33. با تشکر از یکدیگر فرهنگ سپاسگذاری را ترویج دهید.34. از صحنه های خوب و به یاد ماندنی خود عکس بگیرید.35. هرگز بازی های کامپیوتری خشن نگیرید.36. یکدیگر را تشویق کنید تا خودشان باشند نه نسخه ای از دیگران.37. استفاده درست را از آب، برق، گاز، تلفن را جدی بگیرید.38. در شب یلدا و امثال آن تمام افراد خانواده دور هم جمع شوید.39. شب هایی که برق می رود شمع روشن کنید و به شعر خوانی بپردازید.40. قوانین ویژه ای برای خانواده تان وضع کنید و نسبت به آنها پیمان ببندیم. مثلا :الف. در پذیرایی از مهمان، همه با هم همکاری داشته باشید.ب. صبح ها همه با خوشرویی به یکدیگر سلام کنید.ج. پدر و مادر، باید تاخیر خود را به سایر اعضای خانواده اطلاع دهند.
92/8/27::: 9:15 ع
نظر()
  
  

به نظر شما، حافظه‌تان خوب عمل می‌کند؟ آیا آنطور که انتظار دارید وظایف و امور خود را به خاطر می‌آورید یا کاغذها و دفترچه‌های یادداشت میز شما را پر کرده و گوشی تلفن شما پر از یادآوری مسائل ریز و درشت است؟ هر چند که یادداشت کردن امور مساله‌ای موثر بر بهبود عملکرد و بازدهی به شمار می‌رود اما شاید بد نباشد که برای بهبود حافظه‌تان رژیم غذایی خود را عوض کنید. همانطور که افزایش سن، کاهش قدرت حافظه را در پی دارد، می‌توان با مصرف موادغذایی مناسب، قدرت آن را بهبود ببخشید.

تعداد سلول‌های سالم مغز و ارتباط بین آنها، در افزایش قدرت حافظه موثر است. برای کمک به بهبود وضع حافظه، مصرف این موادغذایی را فرا موش نکنید.  

 1  - چغندر، برای تنظیم ضربان قلب
داشتن قلب سالم به معنی داشتن یک مغز سالم است. هر کدام از سلول‌های موجود در بدن به منبع دائم اکسیژن و مواد معدنی برای زنده ماندن نیاز دارند. فشار خونتان را به صورت دائم برای فشارخونی کمتر از 120/80 میلیمتر جیوه، بررسی کنید. سعی کنید تمرینات بدنی را به طور مداوم انجام دهید. همچنین موادغذایی همچون چغندر که موجب به بهبود گردش خون می‌شوند و اکسیژن و مواد معدنی را به خوبی به سلول‌ها می‌رسانند را در رژیم غذایی خود بگنجانید.
مغز، از اعصاب محتاج به مواد معدنی تشکیل شده است که به شما امکان فکر کردن و به یاد آوری خاطرات را می‌دهد.

2- ماهی برای بهبود سلامت سلول‌های مغزی
زمانی که نوبت غذا برای حافظه می‌رسد، ماهی ستاره‌ی ماده غذایی مفیدی به حساب می‌آید. ماهی‌های چرب از قبیل ماهی آزاد، ساردین و شاه‌ماهی سرشار از چربی امگا3 هستند. اسید چربی که برای حفظ سلامت سلول‌های مغزی مفید است. پیشنهاد محققان برای حفظ سلامت سلول‌های مغزی، مصرف این دست از ماهی‌ها حداقل سه بار در هفته است.

3- مصرف انواع توت‌ها جهت پیشگیری از آسیب دیدن سلول‌های مغز
خانواده توت‌ها سرشار از آنتی‌اکسیدانی با نام آنتوسیانین هستند که می‌تواند از آسیب‌های مغزی جلوگیری کند. نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد زنانی که هر هفته حداقل یک فنجان تمشک و توت‌فرنگی را مصرف کرده‌اند، دو سال و نیم دیرتر از سایر بانوان، به روند کهولت مغز می‌رسند. محققان پیشنهاد می‌کنند که هر هفته 4 فنجان از خانواده توت‌ها را میل نمایید. حتی اگر توت در مقطعی از سال موجود نیست، می‌توانید نوع یخ زده آن را در اسموتی بریزید و یا به همراه پن کیک پخته و مصرف کنید.

4- پروتئین بدون چربی به منظور بهبود مهارت‌های شناختی
سینه مرغ و بوقلمون، تخم مرغ و شیر کم چربی سرشار از ویتامین ب 12 هستند. ویتامینی که برای بهبود مهارت‌های شناختی مغز مفید است. نتایج یک تحقیق در سال 2012 نشان می‌دهد افراد مسنی که از کمبود این ویتامین رنج می‌برند، بیشتر در معرض بیماری کاهش مهارت‌های شناختی قرار دارند

5- گردو برای بهبود حافظه
شاید شباهت شکل مینیاتوری مغز انسان و گردو بی‌دلیل نباشد. نتایج یک تحقیق که در سال 2012 در ژورنال بیماری آلزایمر منتشر شد، نشان داد که مصرف گردو منجر به بهبود قدرت حافظه و مهارت‌های شناختی می‌گردد. همچنین گردو منبع غنی اسید آلفالینولنیک است که نوع نباتی امگا3 به شمار می‌رود. می‌توانید مقداری از گردو را در سالاد، ماست و پن کیک ریخته یا صبح‌ها به همراه نان و پنیر میل کنید.


92/8/14::: 12:14 ع
نظر()